Від річки, що колись була південним кордоном Києва, на поверхні залишився шматок завдовжки п’ятсот метрів. Решту — закуто під землю у бетон колекторів. Проте й ця ділянка русла річки під Лисою горою надзвичайно забруднена. Щоб захистити залишки Либіді, екологічні організації, спільно з дирекцією музею «Київська фортеця», у грудні 2004 року домоглися від міської влади статусу пам’ятки природи для цієї території.


Іван Парнікоза, заступник голови організації «Зелене майбутнє»:
— Єдине місце де існує гармонійний такий комплекс. І поєднання високої Лисої гори і оцього єдиного відрізку де вона тече ще в природніх берегах. Хоч він і засмічений, хоч Либідь несе багато сміття, але він існує в природньому вигляді. Тобто там зберігалися, зберігаються ще дерева, оті вікові верби, місце гніздування птахів, там мешкала велика кількість дрібних істот.


Проте формальне рішення не вберегло річку від господарських робіт на терені пам’ятки. Згідно з планом зведення нового мосту через Дніпро, на березі Либіді розпочали будівництво тепломагістралі. За кілька десятків метрів від русла вирили траншею, а верби зрубали, щоб не заважали вантажівкам. Екологи кажуть, що для захисту магістралі будівельники планують підвищити рівень берегової лінії Либіді.


Штучне підвищення лівого берега річки Либідь призведе до автоматичного розмиття берега правого у період весняної повіні. А це вже пряма загроза для музейного комплексу «Київська фортеця».


Тільки-но керівники музею та екологи виявили це будівництво, то одразу звернулися до міського голови Києва з вимогою припинити роботи, відновити грунт та посадити нові дерева. Леонід Черновецький пообіцяв вирішити це питання.


Леонід Черновецький, Київський міський голова:
— Я против этого и по-моему эта тема приостановлена пока. Потому что всё историческое в Киеве является безценным. Будет Лыбидь и никуда она не денется при мне.


Попри обіцянки мера, роботи поблизу Либіді тривають. Представники компанії-підрядника «Гідроінжбуд» запевняють, що про особливе значення території їм невідомо, а дозвіл на прокладення тепломагістралі вони отримали ще у 2004 році. Щоправда, це сталося дещо раніше, ніж Київрада ухвалила рішення про статус русла Либіді. А Голосіїївська районна адміністрація погодила план забудови вже після ухвали Київської міської ради.


Віктор Санко, заступник директора «Гідроінжбуд»:
— Ми маємо повний пакет документів та розпоряджень які дозволяють нам працювати і виконувати там роботу. І є повний пакет документів на знос зелених насаджень.


Екологічні організації знову звертаються до міської влади. Тепер уже за допомогою мегафонів та плакатів. Проте до природоохоронців більше ніхто не виходить. Мовляв, екологи неправильно оформили заявку на проведення пікету.